Jeg blir prediket for

Nå har jeg blitt prediket for, igjen. Av den pensjonerte «sjelehyrden». Må finne andre tidspunkt å gå med søppel og hente post og aviser, tror jeg.

Han klarer fint å fyre opp under mine fordommer. I alle fall finner han områder å predike over, som får meg til å stritte med piggsveisen.

I dag var det min udødelig sjel og dennes frelse og min motvilje til å «la alt hvile i Herrens hånd» som var temaet. Altså min mangel på tro, på Gud. Jeg, av alle mennesker, måtte jo se Herrens hånd i forhold til min nye fødselsdag. Det var helt klart, for ham, at min vilje til å få ny sveis var initiert av han der oppe eller ute.

Jaja, gir det ham glede, så for all del. At timen var bestilt i forveien, var som det skulle være.

En ting oppdaget jeg i løpet av vår lille samtale (Vel. Såå liten var den da ikke) at det som virkelig skiller oss er nettopp troen. Jeg tror på mennesket, at mennesket er i stand til å være godt og gjøre godt uten noen straffende gud eller løfte om evig liv etter at det jordiske er avsluttet. Jeg tror at empati og solidaritet ikke bunner i om vedkommende tror på Gud eller ikke. Men ligger i et hvert menneske. Hvorvidt det kommer uttrykk eller ikke, beror neppe på Guds nærvær eller fravær. Mente jeg.

Skulle hørt slikt vas? Å være god og rettferdig, et dugende menneske, var totalt avhengig av Gud, for mennesket er syndig. Mennesket hadde behov for Guds hånd i livet og hverdagen. Bare Gud hadde makt til å frelse og holde mennesket godt.

Og dermed havnet vi der vi pleier å havne. Hva med alle dem som da ikke tror på Gud? Alle de livene som allerede hadde vært og vært uten gud i hele menneskets liv? Alle de som levde gode og anstendige liv uten noen bibel eller gud? I fortiden og i nåtiden.
Var ikke det sløsing med liv? Etter hans mening? Og hvorfor hadde han ikke tro på mennesket? Var ikke mennesket skapt i Guds bilde? Var og er mennesket bare syndig, i hans øyne?

Han hmmer og hrmer mye, når jeg trekker frem det aspektet.

«Jamen, da avskriver du jo meg som et ondt menneske? Uten etikk, uten kjærlighet til medmennesker, ute av stand til å være god?»
Det gjorde han ikke, men det var ham maktpåliggende å frelse min sjel. Pent tenkt, takk, men nei takk.
I morgen skal jeg hente avisen mens det er mørkt. Budet er her mellom fem og seks 🙂

mormor

Om mormor

En liten, tidvis heller søvnløs mormor, med hang til bekymring. Kaffekopp i nærheten. Innehaver av svart belte i lesing. Kan ikke kommentere på Google +
Dette innlegget ble publisert i Politikk -samfunn og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

6 kommentarer til Jeg blir prediket for

  1. Anne-Mari sier:

    Eg trur eg ville valgt å hente avisa på eit anna tidspunkt ja.
    Gratulere med ny hårsveis.

    God helg !

  2. gamle ugle sier:

    Uff da, er du blitt hans misjonsprosjekt? Tror du enten må hente avisen i mørket, eller kontant avskjære denne personen hva misjoneringsprat angår. Min erfaring er at det ikke nytter med argumentasjon. Du kan jo prøve å skifte tema, prate naboprat om vær og vind?
    Jeg pleier å si at jeg fikk en overdose av dette som barn og er blitt immun. Har opplevd at det ble stille da.
    Fin lørdag ønskes deg, klem –
    gamle ugle recently posted..når det trekker utMy Profile

    • mormor mormor sier:

      Gamle ugle
      Jeg hentet avisen tidlig i dag, så da var han ikke der, greit for meg.
      Nei, det må nok klar tale til, så da får jeg være klar.

      Vær og vind er brukbart i slik; hei hvordan har du det og ha det bra snakk. Jeg regner med at han savner sin daglige dose ordgyteri.
      Flott lørdag og klem til deg. 🙂 ❤
      mormor recently posted..Jeg blir prediket forMy Profile

  3. Vi kjenner vel hverandres meninger godt etter hvert, også på dette området, mormor. Og har kommet oss ganske godt gjennom mange års kontakt. Gjensidig respekt for hveradre angående tro og forskjellige meninger, har vi vel for lengst blitt enige om. Trodde jeg.

    Ikke er det et tema jeg tror skal diskuteres på en hvilken som helst blogg heller. Jeg hsr vesentlig større tro for at vi kan være til hjelp og støtte ved å lytte og ikke minst vise i praksis hva en ønsker å stå for. Jeg har aldri vært tilhenger av å gå rundt å lire av seg » Gud velsigne deg», i øst og vest. Da blir det ofte med det. Snakke om Guds kjærlighet er lett, vise den er vesentlig mer utfordrende. 🙂
    Det er ikke min jobb å dømme, verken deg, eller noe annen. Men vi vet at på tyskernes beltespenner under 2. Verdenskrig sto det også «Gott mit uns». Det tror jeg ikke på. Og du forstår hva som ligger bak min vantro, tror jeg.

    Så med glimt i øyet fra min side, som jeg vet du tar på strak arm. Det er vel en form for prediken også du kommer med her? Bare en tanke som streifet meg. 😉
    Endelig noe vi ikke er helt enige om. 🙂

    Fin natt og søndag, på din måte, mormor! Med håp om ribbebeinsbedring og forsterket lyst på livet og takknemlighet for fremtiden og det nye livet. Ditt nye liv.

    • mormor mormor sier:

      Karl
      Når jeg blir prediket for, prediker jeg i etterkant.

      Vi ser ulikt på dette, det vet jeg og det er fint. For du misjonerer meg ikke fordervet. Jeg får lov å predike i fred og ro. Det gjør forsåvidt andre også og så fyrer vi ikke løs på hverandre, med eller uten «Gott mit uns».

      Du har forstått hva jeg vil frem til, handling teller så mye. Ikke hvilken bok du leser i. Og på muren kan man diskutere det meste 🙂

      Klem sønnafra Sinsenkrysset. 🙂 ❤
      mormor recently posted..Jeg blir prediket forMy Profile

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CommentLuv badge