En drøm fra et NAV-kontor

Denne drømmen fra et Nav-kontor fant jeg i kommentarfeltet til Erna Solbergs blogg. Jeg håper Annbjørg Lyssand eller Erna Solberg ikke tar dette ille opp. For det belyser en del av vanskene med NAV. Det viser hvordan det ikke alltid arbeides i team eller på lag i forhold til dem som trenger hjelp. Intensjonen bak reformen var jo «EN DØR INN». Det høres forlokkende ut. En instans hvor alt fra brukne ben, til «nedkjørt av livet kunne få hjelp.» Der man skulle kunne vite seg ivaretatt. Få hjelp og veiledning. Det er bare én fysisk dør inn, men det kan virke som om tersklene mellom rommene har blitt skjebnesvangert høye, for noen.

«En drøm fra et Nav-kontor.
Jeg er kommunalt ansatt på et Nav-kontor. Vi er sjelden omtalt når media tar opp temaet Nav. Min drøm var før Nav-reformen og min drøm er fortsatt:
At kommunale sosialarbeidere med omfattende kompetanse innen menneskebehandling blir tatt på alvor i Nav, til beste for de svakeste sosialhjelpsmottakerne.
Det vil si at våre rapporter og innstillinger blir vektlagt i trygdesaker. Vi må altfor ofte «sloss» med våre statlige «samboere» på Nav-kontoret for å få igjennom uføresaker for våre svakeste klienter.
Klienter som sosialtjenesten gjerne har hatt kontakt med i flere tiår. Klienter som bl.a. er sterkt traumatiserte, seksuelt misbrukt, lese- og skrivevansker, rusproblemer osv., med svært dårlig fysisk og psykisk helse. Det er ikke disse som sender klager til Nav. De har vansker med å følge opp behandling, utredning, tiltak, avtaler hos fastlege, Nav osv. De følger med andre ord ikke «normalløpet». Sosialarbeidere møter dem på forskjellige arenaer og kjenner ofte godt deres funksjonsnivå. Selv om vi nå har felles kontor med statlige ansatte på Nav-kontoret har ikke situasjonen endret seg. Våre svakeste blir møtt med krav om mer behandling og mer utredning. Alt for å unngå innvilgelse av uføretrygd. Mye ressurser hos mange instanser blir brukt for å tilfredsstille kravene til dokumentasjon som det statlige Nav stiller i disse helt klare sakene. Fastlegene må skrive den ene erklæringen etter den andre, men blir torpedert av rådgivende lege som ser ut til å være betalt for å si nei.
Fokus må settes på politiske mål om færrest mulig på uføretrygd og politiske mål om at de svakeste på sosialhjelp må få den trygden de har krav på. Dette oppleves på Nav-kontoret som motstridende mål og gir dårlig menneskebehandling av de svakeste og et dårlig arbeidsmiljø.»

Jeg legger ved svaret fra Fru Solberg:

«Jeg tror du er inne på en viktig side som er den jeg bl.a. Har kalt sykliggjøringen i vårt hjelpesystem. Tar gjerne imot innspill til endringer, retningslinjer som ville klare opp tidsprioriteringer, slik at mer tid brukes på faktiske hjelpetiltak.»

Jeg vet ikke om det gikk prestisje i å få dette prosjektet på bena og opp og gå. Eller hva det var. Men vi som trenger hjelp til å skaffe oss en jobb, finne veier ut av et uføre, få veiledning eller rett og slett informasjon, får noen ganger gnagsår på sjelen av NAV. Og det var vel ikke meningen?

Men jeg forstår også vanskene for de ansatte, for det er to statlige og enn kommunal etat som skal arbeide, ikke bare på samme sted, men sammen, for brukere av ulik art. Det ble nok advart om vanskene i forkant, men det skulle nok gå. Og siden skulle det gå seg til. Kulturkollisjoner måtte regnes med, når slike sammenslåinger blir foretatt, de ville vel gå over? Jeg tror de forekommer fremdeles. Og jeg er redd det hele var en drøm som ble et mareritt, for de fleste parter. Er det noe som bør gjøres? Nå kanskje?

mormor

Om mormor

En liten, tidvis heller søvnløs mormor, med hang til bekymring. Kaffekopp i nærheten. Innehaver av svart belte i lesing. Kan ikke kommentere på Google +
Dette innlegget ble publisert i Politikk -samfunn og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

12 kommentarer til En drøm fra et NAV-kontor

  1. Madam Ink sier:

    Hva skal jeg si?
    Jeg må jo innrømmet at det florerer mye rart om Nav i «vår gruppe»
    dvs oss som har sykdommer eller skader sånn på midten, under beltestedet og ovenfor knea. Mye av det er «sinnsykt» og utrolig- og vitner om et menneskesyn jeg ikke kan tro er i en slik sektor, men som det dessverre er mye av. Kan det være fordi det pr i dag ser ut til at det er for mange uerfarne inne i nøkkelstillinger? Rett fra skolebenken, «godt utdannet» og inn i posisjoner hvor de ikke har livserfaring nok til å håndtere realiteten.
    Blir vel feil å feie alle under en kam, men det gjelder mange av dem. Har nok opplevd saksbehandler hvor hovmod står for fall- når vedkommende endelig leste sakspaiprene…

    Kunne sagt mye her. Holder det?

    Må innrømme at dagen ikke ble helt det samme når jeg ikke fikk startet opp her inne.
    Knuseklem
    Madam Ink recently posted..Helt fjern, eller ikke helt til stede?My Profile

    • mormor mormor sier:

      Madam Ink
      Du har nok noen poeng med saksbehandlere uten livserfaring. De kreves mye av dem, på det menneskelig plan og så blir det kanskje lett å skjule seg bak paragrafer og annet?

      Man mister vel litt av medmenneskeligheten i arbeidet også. Særlig når det meste dreier seg om kontroll. Kontroll av papirer, vedtak, arbeid og så glemmes det at det er mennesker, medmennesker det hele handler om.

      Feil start på dagen?
      Høres ikke bra ut. Du har det ok, vel? Eller er det noe på tok?

      Mormorklem :-)
      mormor recently posted..En drøm fra et NAV-kontorMy Profile

  2. Har en draum.
    Ja, det er langt fra lærer til Liv, eller var det omvendt? «Lurer»
    Erfaring og menneskekunnskap er det sikkert mye av rundt forbi. Utfordringene oppstår når saksbehandlerne skal være flinkest i klassen, og oppfylle alle de gode ønskene om å få flere ut i arbeid.
    Fokus på forebygging og forståelse for systemets traumatiserende effekt er desverre mangelvare i det offentlige, uansett hva slags offentlig saksbehandling det er snakk om.
    Kamelrytterske recently posted..Dessert, med og uten kongledyrMy Profile

    • mormor mormor sier:

      Kamelrytterske.
      Jeg regner med at du også har en god del kunnskap om dette. Det er nok langt fra lære og til Liv. Dessverre.
      Jeg har også en drøm om god og medmenneskelig behandling i saksbehandling rundt forbi. Men det ser ikke ut til å bli noen realitet, med det første.

      Ha en fin dag :-)
      mormor recently posted..En drøm fra et NAV-kontorMy Profile

  3. gamle ugle sier:

    Jeg leste også dette på Ernas blogg. Viser bare hvordan ordentlig og etisk forsvarlig faglighet blir overstyrt.
    Ernas svar derimot, skjønner jeg ikke. Er det meg som mangler de rette briller eller?
    gamle ugle recently posted..avmaktMy Profile

    • mormor mormor sier:

      Gamle ugle-
      Jeg forsto heller ikke svaret hennes. Det ble litt god dag mann – økseskaft over det.
      Er systemet sykeliggjort? Den kjøper jeg med en gang, men jeg håper at hun mener at systemet sykeliggjør mennesker. Trygg er jeg ikke på det. Nei.
      Innspill har de da fått, i bøtter og spann, idédugnader er invitert til, men dessverre er det lite som har gitt noen resultater.

      Det må være litt surt for fru Solberg at Høyre satt i regjering da denne mastodonten ble satt ut i livet.

      Ha en fin kveld :-)
      mormor recently posted..KaffeMy Profile

      • gamle ugle sier:

        Mastodonten hviler på premisser jeg ikke deler. Jeg prøver å forstå svaret hennes, men hører bare mer krav og strenghet, dessverre.
        Jeg har jo selv litt NAV-erfaring, men har faktisk takket nei og gjort min egen vri. Jeg opplevde et av disse skjemaene deres som merkelig, fordi jeg som strevde helsemessig og bare trengte mer tid, plutselig måtte framstå som arbeidssøker.

        Og når vedtaket kom, ja så hadde de tydeligvis ikke tatt hensyn til det jeg skrev i skjemaet.

        Alt for mange kategorier sammensurret og utsatt for arbeid eller politikerdefinert meningsfull aktivitet, som universalmedisin for – alle lidelser og belastninger?

        Nei, nei, nei.
        gamle ugle recently posted..avmaktMy Profile

        • mormor mormor sier:

          Gamle ugle.
          Det er nok ikke mennesket som satt der de så, tror jeg. Men Kamelryttersken peker vel på noe vesentlig?

          «Utfordringene oppstår når saksbehandlerne skal være flinkest i klassen, og oppfylle alle de gode ønskene om å få flere ut i arbeid.»

          Sekkebegreper blir brukt for likt og ulikt. Dessuten er det dette med tid. Det finnes tidsfrister for tilfriskning, tidsfrister for forløp, som gjelder «brukeren», sjelden deres eget system.

          Ingen heles, leges eller friskner til i samme takt og på samme måte. Men det skal man da, visst nok.

          Ha en fin kveld :-)
          mormor recently posted..KaffeMy Profile

          • Ege Denne sier:

            Svaret fra Erna, er ett typisk politiker-svar. Jeg tror det er en «skavank» som kommer av mange år i politikken med «politiker-språk».

            Språket, er en ting som gjør det tungvint. Den vanlige mann/kvinne er ikke vant til det språket som politikere er opplært til. Formelt politiker språk. Og politikeren, har glemt hvordan den vanlige mann tenker og snakker..

            Ang konflikter mellom nav-brukere og nav-ansatte: På mange steder farges kontakten mellom de nevnte med at mange har noe imot hverandre som person. Dessverre. Nav-klienter har noe imot nav-ansatte. Gjerne god gammeldags bygde hat. Og nav-ansatte har noe imot nav-klientene, fordi de mener å vite sannheten om disse, fordi bestevenninna er naboen til klienten… Dette skjer faktisk. Og i tillegg, har vi det vanlige hatet mange nærer til kommuneansatte, fordi noen kommuneansatte mener noe om personer, og dermed motarbeider dersom vedkommende har en søknad om feks sosialstøtte, boligbygging eller annet.

            Det forundrer meg at politikere ikke har innsett en ting: HOLDNINGER. Det er holdninger som må endres hos ganske så mange. Og det er KYNISMEN som må til livs hos også ganske mange. Hadde de fleste mennesker GIDDET å se på holdningene sine og ikke være så BASTANTE og PÅSTÅELIGE om hvem som har den beste løsningen, DA, og først DA ville det vært håp for en skikkelig forbedring til alles beste.
            Ege Denne recently posted..Fisketorget i BergenMy Profile

          • mormor mormor sier:

            Ege
            Jeg klapper. Varmt.
            For i aller siste instans er det holdninger det hviler på.
            Holdninger mennesker har overfor hverandre
            Ha en flott kveld :-).

  4. gamle ugle sier:

    Jeg er bare så enig i dette med holdninger! Og for ordens skyld – jeg har ikke noe å klage på når det gjelder saksbehandlere på NAV. For meg handler det om hele systemet og ja – nettopp HOLDNINGER!
    gamle ugle recently posted..avmaktMy Profile

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge