Trafikksikkerhet, skolebusser og bøter.

Elever må stå i skolebussen? Det er da ingen nyhet? Slik har det vært omtrent like lenge som skoleskyss har eksistert. Det som er hasardiøst, farlig og grunnlag for bøter i en personbil, som kanskje har bedre sikkerhetsutstyr enn en buss, går greit om det er snakk om elever i en skolebuss.

I dagens VG  ligger det en artikkel som fokuserer på sikkerhet for elevene, eller rettere sagt, den manglende sikkerheten. Samferdselsministeren er ikke bekvem med situasjonen. Nei, takke en viss mann for det. Om hun hadde vært bekvem med dette, burde hun overlate taburetten til en annen. Men hun skal da gjøre noe, dvs hun har ambisjoner:

«- Min ambisjon er at den nye forskriften som gir elevene rett til sitteplass og setebelte skal være på plass senest 1. januar 2013, sier samferdselsminister Kleppa til VG.»

I mellomtiden får elevene bare stå. I midtgangen. Usikret.

Jeg deler direktøren i Trygg trafikks undring: «- Det er inkonsekvent at reglene for sikring av barn i bil skjerpes, mens det fortsatt tillates offentlig skoletransport med ståplasser og seter uten belter, sier Sandberg».

Som alltid dreier det seg om penger, ikke om liv og helse eller trafikksikkerhet. Fra mitt ståsted virker det hele enkelt. Skal man frakte 100 elever og har sikret sitteplass til 52, i en buss, så trenger man to busser. Nå er det langt fra alle busser som har setebelter, der må det installeres. Det koster penger. Og skal man sette inn to busser istedet for en, koster det enda mere penger. Buss (inklusive skatter og avgifter), drivstoff og sjåførlønn. Blir fort penger av det. Da blir anbudene høyere også.

Ja, da. Anbud. Det er ikke alltid selvsagt og opplagt hvem som skal få lov til å kjøre skoleskyss. Det skal innhentes anbud, vurderes og velges. Hva velges? Det laveste, naturlig nok. Om det laveste anbudet dekker sikkerheten til den enkelte elev, sies det lite om i anbudet. Parametrene er ukjent for meg, men det bør ligge krav til sikkerhetsutstyr og nok kapasitet i innhentingen av anbudet. Og så får man vel gå hvert eneste anbud litt nærmere i sømmene og se hva de i realiteten tilbyr. Tror jeg.

Og elevene? De skal få stå i midtgangen, iallefall til 2013  eller lengre. Usikret. Er det greit?

mormor

Om mormor

En liten, tidvis heller søvnløs mormor, med hang til bekymring. Kaffekopp i nærheten. Innehaver av svart belte i lesing. Kan ikke kommentere på Google +
Dette innlegget ble publisert i Politikk -samfunn og merket med , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

6 kommentarer til Trafikksikkerhet, skolebusser og bøter.

  1. Sletts ikke greit.
    Og jeg har faktisk ingen tro på at de sitter i 2013 heller… dessverre…
    «Min ambisjon» er enkelt å si….
    Inger (mormoruniverset) recently posted..Lørdagsgåtesvar…My Profile

    • mormor mormor sier:

      Inger.
      Det blir for enkelt, ja. Jeg kan da ha ambisjoner om å dra til månen, ikke dermed sagt at jeg noensinne kommer dit. Det blir noe svevende 🙂 det hele.
      Bøtelegge for ikke-bruk av sikkerhetsbelte i bil, det kan de, men sikre barn i offentlig transport er vanskelig.

      Ha en fin kveld 🙂
      mormor recently posted..Trafikksikkerhet, skolebusser og bøter.My Profile

  2. Ikke greit. Har selv stått og ristet i en skolebuss, overlevde, men neimen om det var noen grei og sikker måte å komme seg til og fra skola på. Og nå er jo trafikken værre enn den gang også. :-S
    bare lille elin recently posted..Deilige smultboller.. eller smultkladder… ~en oppskrift.My Profile

  3. Nej, det er overhovedet ikke i orden. Vi har netop haft en ulykke i Dk med en bus med børnehavebørn, der røg ud over en skrænt og væltede. Heldigvis havde alle ungerne seler på, så ingen kom alvorligt til skade. Og det var ‘heldigvis’, for det er desværre heller ikke et lovkrav i Dk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CommentLuv badge