Her var vi igjen

Ved dagens slutt. På tide, kanskje? Har dagen vært lang? Ja, ja, nå er den i alle fall over, så jeg sier bare god natt til deg, jeg 🙂

mormor

Om mormor

En liten, tidvis heller søvnløs mormor, med hang til bekymring. Kaffekopp i nærheten. Innehaver av svart belte i lesing. Kan ikke kommentere på Google +
Dette innlegget ble publisert i Ord på bilde - God natt og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

12 kommentarer til Her var vi igjen

  1. Cassandra Cassandra sier:

    Denne dagen har vært dagen da værgudene har blitt forbannet, så nå er de sikkert sure på meg.

    • mormor mormor sier:

      Cassandra
      De har heldigvis vært rimelige her. Men de liker meg nok ikke, for nå skulle det komme kulde, mjauet meteorologisk om.

      Vi tauer noe et eller annet varmt sted. 🙂

      Fin månekveld, om det gikk an å se den 🙂
      mormor recently posted..Her var vi igjenMy Profile

  2. God natt 🙂
    Kamelryttersken recently posted..JegMy Profile

  3. Yupp, sånn enkle «Dette må du vite noe om»
    Gjør rede for fem ulike læreplannivåer og hva som menes med dette:
    Hoppa jeg elegant over.
    Gjør rede for den didaktiske relasjonsmodellen og forklar kort hvordan en lærer kan bruke den i sitt undervisningsarbeid:
    Glemte å svare på siste halvparten, og første blanda jeg sammen med M – A – K – V – I – S, Mål. Aktivitet, Kontekst, Vurdering, Innhold og S-en glemte jeg helt bort. Teflonhjerner hører ikke hjemme på slike prøver.
    Piagets begreper Assimilativ og akkomodativ læring + kummulativ og transformativ læring:
    De hadde jeg på plass takket være Knud Illeris’ bok Læring som jeg bladde i i helga. Vel bladde var vel å ta i, skumleste de tre – fire første kapitlene.
    Bred og smal forståelse av begrepet tilpasset læring i Bachmann og Haug:
    Vet vel foglarne hvem Bachmann og Haug er? står sikkert i pensumlista, krota ned noe glupt (etter min mening)
    Drøft betydningen av elevmedvirkning i vurdering av egen måloppnåelse:
    Der har jeg nettopp stauka meg gjennom Paulo Freires «De undertryktes pedagogikk» og har også Vygotski og Virksomhetsteorien rimelig på G, så der ble det no glupt.
    Drøft fordelene og ulempene med en læreplan med stort pedagogisk handlingsrom:
    Om det ble så glupt skal jeg si mindre om, bare at det ble no
    Grei ut om de to teoretiske tradisjonene innenfor temaet selvoppfatning:
    Der tok jeg litt ufin en. Henviste til masteroppgaven og til en av pensumbøkene + ei som jeg brukte i masterstudiene. Og sa at både Bandura «selfeficasy» og Deci & Ryans «selfdetermination» sto beskrevet alle tre stedene. Slike ting glir ut av teflonhjernen på null komma svisj blank. Går ikke rundt å husker slike forklaringer. Men man skal vist det på PLU.
    Står til godkjent som jeg sa. Alternativet Ikke godkjent tror jeg ikke kommer opp som diskusjonstema hos sensor. De vil ha flest mulig gjennom studiet, siden de får betalt pr studiepoeng de klarer å få ut. Og så vet jeg hvor lite som skal til for å få godkjent, så dette går bra.
    Kamelryttersken recently posted..JegMy Profile

    • mormor mormor sier:

      Kamelrytterken
      Slike oppgaver ufine og ekle. (ekle var ikke trykkleif for enkel). Jeg mener (kanskje med urette) at det er’ke nok å pugge navn og modeller. Men å kunne vise til hvordan modellene KAN fungere er viktig.

      Maslow og Piaget kan egentlig like gjerne hete svendsen med liten s og OHLSEN i store bokstaver, for min del. Jeg tenker at det er viktig å kunne trekke ut og «implementere» (uff da) sin kunnskap og vise at man har forstått. Ikke at Maslow er mannen bak behovspyramiden. Men at basale behov må dekkes før osv. osv.

      Vedr. Fort igjennom med flest mulig, høyest mulig studiepoeng, money, money, money, har ikke det endret seg ennå???
      Gubban.

      Mens jeg husker det (ikke bare du som har teflonhjerne) i morgen kommer svarene på lekene jeg etterlyste i «leker du fortsatt» eller noe i den duren.

      Flotters på kvelden 🙂
      mormor recently posted..Nei da, jeg tror ikke jeg er rarMy Profile

      • Syns det er greit å vite at det er Maslow som har laget behovspyramiden og at det ikke ligger årevis av forskning bak. Det er bare en skisse som Maslow ga ut i et eller annet tidsskrift på femtitallet.
        Men han kunne like gjerne hett Bartholomeus.
        Piaget og Vygotski er det også greit å ha oversikt over, de er såpass sentrale for dagens undervisningsteorier, at uten å vite at Piaget var skjematisk og Vygotski arbeidet med læring som samspill mellom individ og samfunn da blir man litt skjær’sett. For det har no med å lage seg knagger i hodet å henge tingene på. Men jeg sliter med er å omdanne kunnskapen til handling, men en gang kommer det vel.
        Kamelryttersken recently posted..JegMy Profile

  4. mirapisani mirapisani sier:

    Vil ha! 😛
    mirapisani recently posted..Mellom natt og dagMy Profile

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

CommentLuv badge